E-Tebligat Nedir?
ŞİRKET BÜYÜTME

E-Tebligat Nedir?

Eklenme: 16.09.2024 Güncelleme: 16.09.2024
5 dakika okuma süresi
Ana sayfa > Blog > E-Tebligat Nedir?
 

 

 

E-tebligat, elektronik ortamda yapılan resmi bildirimlerin genel adıdır. Klasik yani posta yoluyla tebligat yönteminin dijitalleşmesi sonucu ortaya çıkan bu sistem, resmi kurumlar ve bireyler arasında hızlı, güvenli ve maliyeti düşük bir iletişim kanalı misyonu üstlenir. Özellikle yargı süreçlerinde, vergi dairelerinde ve diğer kamu kurumlarında yaygın olarak kullanılır.

E-Tebligat Nasıl Kullanılır?

E-tebligat için gereken altyapı sistemi, PTT tarafından sağlanır. Elektronik Tebligat Sistemi, ya da kısaca UETS, 7201 sayılı Tebligat Kanunu ile 30617 sayılı Elektronik Tebligat Yönetmeliği uyarınca oluşturulmuştur. E-tebligat kullanmak için bu sisteme dahil olmanız gerekir.

  • Eğer bir UETS hesabınız yoksa PTT’nin resmî web sitesine girerek “Elektronik Tebligat” sayfasına e-Devlet, elektronik imza veya mobil imza aracılığıyla giriş yapmanız gerekir. Bu sayfa üzerinde yer alan formdaki gerekli bilgileri doldurarak hesap oluşturmalısınız.
  • UETS hesap açılışını gerçekleştirdikten sonra kullanıcı adınızı ve şifrenizi yazarak sisteme giriş yapabilirsiniz.

Giriş yaptığınız UETS üzerinden tebligatlarınızı görüntüleyebilir, imzalama veya arşivleme gibi seçeneklerle tebligatlarınız için gerekli işlemleri gerçekleştirebilirsiniz.

E-Tebligat Almak İçin Gerekenler

E-tebligat almak için gerekli belgeler, alıcı kapsamına göre değişiklik gösterir. Eğer tebligatın elektronik yolla yapılması zorunlu olan gruba dahilseniz yani kurum, kuruluş ve birlik ile gerçek ya da tüzel kişiyseniz ve elektronik tebligat alma zorunluluğuna tâbi tutuluyorsanız başvurunuzu zorunluluğun başladığı tarihten itibaren bir ay içinde PTT A.Ş.’ye yapmanız gerekir.

Başvuru sırasında teslim etmeniz gereken belgeler ise şu şekildedir:

  • Kamu kurum ve kuruluşları ile birlik söz konusuysa Devlet Teşkilatı Merkezi Kayıt Sistemi üzerinde bulunan benzersiz numara ve sistem bilgileri (Eğer DETSİS’e kayıtlı değilseniz, tâbi olduğunuz sistem bilgileriniz)
  • MERSİS yani Merkezi Sicil Kayıt Sistemi, üzerine kayıtlı tüzel kişiyseniz MERSİS numaranız ve sistem bilgileriniz (MERSİS’e kayıtlı olmayan tüzel kişiyseniz tâbi olduğunuz sistem bilgileriniz)
  • Türk vatandaşlığına sahip gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası da dahil olmak üzere kimlik bilgileri, yabancı kişilerin ise yabancı kimlik numarası da dahil olmak üzere kimlik bilgileri
  • Kurum, kuruluş ve birliğin ana işlem yetkilisine ait GSM numarası, isim-soyisim ve e-posta adresi gibi bilgiler

Bu belirtilenler haricinde PTT A.Ş.’nin başka bilgi ve belge talep etme hakkının da bulunduğunu not olarak düşelim. 

Eğer tebligatınızın elektronik yolla yapılması zorunlu değilse e-tebligat almak için yapacağınız başvuruda gereken belgeler ise şu şekildedir:

  • Türk vatandaşları için kimlik numarasının yer aldığı Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartı, pasaport, kanunen kimlik yerine geçen geçerli resmî belge veya güvenli elektronik imza
  • Yabancılar için yabancı kimlik numarasının yer aldığı belge, Mavi Kart numarası, pasaport ya da güvenli elektronik imza
  • UETS alması zorunlu olmayan tüzel kişilerin tâbi oldukları sistem bilgileri

E-Tebligat Gönderimi Nasıl Yapılır?

E-Tebligat gönderimi, UETS sistemi üzerinden yapılamaz. E-tebligat gönderimi için KEP sistemi kullanılmalıdır.

E-Tebligat Sorgulama Nasıl Yapılır?

PTT’nin resmî sitesinden veya e-Devlet portalı üzerinden e-tebligat sorgulama işlemi yapılabilir. Bu iki sisteme giriş yaptıktan sonra tebligat sorgulaması yaparak mahkemeler ya da resmi kurumların gönderdiği belgelerin nerede olduğunu ve içeriğini öğrenebilirsiniz.

Size gelen e-tebligatları sorgulamak için ise UETS sisteminin özelliklerinden faydalanabilirsiniz. Yapılan e-tebligat, alıcının posta kutusuna ulaştığında sistem üzerinde delil oluşturulur ve gönderici bu delile bakabilir. Benzer şekilde gönderinin alıcı tarafından okunması durumunda da delil oluşturulur ve gönderici tarafından sistem üzerinde bu delil gözlemlenebilir.

E-Tebligatın Avantajları Nelerdir?

E-Tebligat sistemi pek çok açıdan avantaja sahiptir:

 

  • Teyit Gücü Yüksek

UETS’nin sunduğu elektronik imza ve zaman damgası; alıcı, gönderici, içeriğin değişmemesi, gönderim ve alım zamanları konularında teyit ve ispat niteliği taşır.

 

  • Hızlı ve Güvenli

Tebligatların alıcıya oldukça kısa sürede ulaşmasını sağlayarak hız konusunda klasik posta yöntemlerinin dezavantajlarını bertaraf eder. Tebligatların elektronik ortamda PTT A.Ş. güvencesiyle saklanması ve yetkisiz erişimlere karşı korunması da güvenliği üst seviyeye çıkarır. Üstelik tebligatın kaybolması veya yanlış kişiye teslim edilmesi gibi riskler de bulunmaz.

 

  • Çevre Dostu

E-tebligat sistemi, kâğıt kullanımını azalttığı için çevreye katkıyı üst seviyeye çıkarır. Klasik tebligatların matbu evrak ve zarflar için tükettiği kâğıt miktarı göz önünde bulundurulduğunda aradaki fark çok daha belirgin hâle gelecektir. 

 

  • Kolay Erişim

E-tebligat sistemi, kullanıcıların her yerden ve her zaman tebligatlarına erişim olanağı tanır. İnternet bağlantısı olan herhangi bir cihazdan (bilgisayar, tablet, akıllı telefon) e-tebligat sistemine giriş yaparak tebligatlarınızı görüntüleyebilir ve gerektiği takdirde indirebilirsiniz. Bu da özellikle sık seyahat eden veya farklı şehirlerde yaşayan kişiler için büyük bir kolaylık sağlar. Ayrıca tebligatların dijital ortamda saklanma alışkanlığı edinilmesi geçmiş tebligatlara hızlı ve kolay bir şekilde erişmeyi mümkün kılacaktır.

E-Tebligatın Dezavantajları Nelerdir?

E-tebligat sisteminin bazı dezavantajları da vardır:

 

  • Kullanıcı Hataları

Sistem üzerinde yanlış KEP adresi girilmesi, tebligatların yanlış kişilere gitmesine neden olabilir. Tebligatlarınızı düzenli kontrol etmemeniz de önemli bildirimleri kaçırabilmenizle sonuçlanabilir. Dolayısıyla kullanım pratiği açısından özen gösterilmesi gereken bir sistem söz konusudur.

 

  • Dijital Arşiv​​​​​​​

Dijital yollarla indirerek arşivlediğiniz tebligatlarınızı olası bir hacklenme durumunda kaybedebilirsiniz. Dijital güvenliğinizi mümkünse iki aşamalı giriş özellikleriyle üst seviyeye çıkararak evraklarınızın güvenliğinden emin olmalısınız.

E-Tebligat Süresi Nasıl Hesaplanır?

E-tebligat süresi konusunda iki ayrı kavram bulunur. İlk kavram, e-tebligat sistemi zorunluluğu üzerinedir.

E-tebligat zorunluluğu bulunan kişilerin hesap açmaları için gereken süre 15 gündür. Yani mükellefiyet kazanan, kurumlar vergisi ödeyen kişi ve işletmeler; 15 gün içinde e-tebligat sistemine başvuru yapmalıdır.

İkinci kavram ise e-tebligatın açılması üzerinedir. Fakat e-tebligat açılması için sanılanın aksine bir süre söz konusu değildir. Çünkü e-tebligat için önemli olan, gönderen kişinin tebliğidir ve sistem üzerinde bunun karşı tarafa gönderildiği kesindir. E-tebligat gönderimi sonrasında 5 gün geçmesinden itibaren hukuken tebliğin okunduğu kabul edilir.

E-Tebligat Adresi Nedir ve Nasıl Değiştirilir?

E-tebligat adresi, UETS’yi kuran ve işletmekle yükümlü olan PTT A.Ş. tarafından verilir. Gerçek kişiler için kimlik bilgileri, tüzel kişiler için ise tâbi oldukları sistem bilgileri esas alınarak oluşturulur. E-tebligat adresinizi değiştirmek için GİB web sitesi üzerinden ilgili alana giriş yaparak elektronik ortamdaki mevcut bilgilerinizi güncelleyebilirsiniz.

UETS ile sıkça birbirine karıştırılan bir diğer kavram ise KEP’tir. “KEP Adresi Nedir ve Nasıl Alınır?” başlıklı yazımızda detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.

 

Predefined Presets